FŐOLDAL KAPCSOLAT MEGRENDELÉS


 

 

 


Méregtelenítés Lúgosítás Tápanyagpótlás Gyógynövények Vitálanyagok
Mikroalgák Érdekességek Tapasztalatok Megrendelés
Green Gold
A zöld arany
Kineto
Erő-Energia-Libidó

Genio
Agyserkentés
BYAS
Alakformálás
BYAS
Szépségápolás
Webstar - Laura Wellstarüzlet Webstar Shopping World Kapcsolat

SPORTTÁPLÁLKOZÁS

A rendszeres mozgás javítja testünkben az izom-zsír arányt, ami jó hatással van szervezetünk energiaháztartására, sőt kedvező hatással lehet közérzetünkre is, karbantartja szív- és érrendszerünket, fittebbek és vonzóbbak leszünk hatására.

Napi 30 perces közepes intenzitású testi aktivitás már jelentősen javíthatja a súlyfelesleg hatására romló inzulinérzékenységet! A mozgás elengedhetetlen része az egészséges életmódnak, viszont mindannyiunkban felmerül a kérdés, szükséges-e változtatnunk megszokott étrendünkön, ha rendszeresen sportolunk?

A sporttáplálkozáson belül fontos megkülönböztetni a csak szabadidejükben sportolók és a versenysportolók táplálkozását is, bár terhelésüket és így étrendjüket tekintve, a két csoport közötti távolság gyakran elmosódik.

Táplálkozás a szabadidősportban

Testünk bonyolultabb, mint bármely gépezet, de igaz rá, hogy megfelelő üzemanyag és karbantartás nélkül teljesítménye romolhat, és hamarabb tönkre is mehet. Rendszertelen étkezések, egyoldalú étrend, elégtelen folyadékfelvétel és más étrendi hibák, a sportolás következtében megnövekedett szükségletek hatására hamarabb kiütközhetnek. Testünk optimális működéséhez fontos, hogy a tápanyagfelvétel arányban legyen a felhasználással. Sokan a sporttáplálkozást különleges étrendekkel vagy a mértéktelen étrend-kiegészítő alkalmazással azonosítják, ám a sporttáplálkozás alapvetően nem tér el az egészséges táplálkozástól, különbség főként a nagyobb folyadék- és energiaigényben van.

Az energia-, fehérje-, szénhidrát-, folyadék- és ásványi anyag-, vitaminpótlás kérdéséről általánosságban azt mondhatjuk, hogy a szükségletek a fizikailag inaktív vagy kevéssé aktív személyekéhez képest bizonyos mértékig nőhetnek, de általában nem érik el a versenysportolók igényeit. Ha sportolunk, akkor valamivel több szénhidrátra és fehérjére van szükségünk, kis mértékben nő az ásványi anyag- és vitaminigény is. Azt mondhatjuk tehát, hogy alapvetően az egészséges táplálkozás ajánlásainak követése javasolt, a módosult igényeknek megfelelően változtatva az étrenden.

Táplálkozás a versenysportban

"A versenysport elsődleges célja kizárólag az önmagunk, korábbi eredményeink illetve versenytársaink feletti győzelem lehet, a teljesítményfokozó sporttáplálkozás valódi célja a versenysport területén tehát a tágabb értelemben vett teljesítményfokozás az egészségkárosodás kockázatának minimalizálása mellett. A sportteljesítményt nem csak a genetikai adottságok, edzésterv, technikai háttér - felszerelések (eszközök, sportruházat stb.) fejlesztései határozzák meg, a gyakran pár tizedmásodpercen múló győzelem vagy vereség kulcsfontosságú tényezője a sportteljesítmény egyik fő meghatározója, az étrend. A helyesen kivitelezett sporttáplálkozás nem nyújt garanciát a sikerekre, ám hiányában az elérhető teljesítmény korlátozott, a sportoló nem bontakoztathatja ki teljesen a benne lévő lehetőségeket."

A sporttáplálkozás az egészséges táplálkozás elvein alapul, de a versenysportolók tápanyagigénye sportáganként, időszakonként (pl. versenyidőszak) és edzésmennyiségtől függően eltér az inaktív ember tápanyagigényétől. Amennyiben táplálkozásunk nem fedezi a megnövekedet ásványi anyag- és vitaminigényünk, doppingmentes igazolással rendelkező étrend-kiegészítőket is alkalmazhatunk. A versenysportolók étrendjét személyre szabottan, sportorvos és dietetikus segítségével javasolt összeállítani.

A sportolók energiaigénye

Az energia a szervezetbe szénhidrát, zsír, fehérje tartalmú ételek és italok fogyasztásával kerül be, és ott az anyagcsere-folyamatok során részben felhasználódik, másrészt glükogénként (amely szénhidrát) valamint zsírként tárolódik. A sportteljesítmény és a testtömeg fenntartásához, illetve növeléséhez az elegendő energia felvétele nélkülözhetetlen. Az elégtelen felvétel eredményeként az edzés sem fejtheti ki megfelelően hatását, romlik a terheléshez történő adaptáció. Az energiaszükséglet sportági felosztás nélkül a legtöbb sportolónál 60-80 kcal/ttkg/nap között mozog.

A sportolók szénhidrátszükséglete

A sportolók teljesítményének egyik meghatározó tényezője lehet a szénhidrátraktárak feltöltött vagy feltöltetlen volta. Az összetett szénhidrátokat (keményítők) a sporttáplálkozásban is előnyben kell részesíteni az egyszerű szénhidrátokkal (cukrok) szemben, ez alól csak a közvetlenül edzés/verseny előtti-, alatti-, utáni időszak, bizonyos sportágakban a verseny előtti pár nap lehet kivétel. A sportolók táplálkozásának 55-60 energiaszázalékát (en%) javasolt a szénhidrátoknak kitennie. Testtömegre vetítve általában napi 6-10 g/ttkg szénhidrát szükséges. A verseny előtti esetleges szénhidráttöltésnél a szénhidrát étrenden belüli aránya a 65-70 en%-ot is elérheti, ami 12-13 g-os szénhidrátbevitelt is jelenthet egy kg testtömegre vetítve.

A sportolók zsírszükséglete

Az alacsony és mérsékelt intenzitású testi aktivitás során a zsírszövetből származó szabad zsírsavak az izmok fő energiaszolgáltatói. Edzett állóképességi sportolóknál a szervezet tovább képes energiaigényét zsírokkal fedezni, később kényszerül a zsírraktáraknál lényegesen kisebb szénhidrátraktárak felélésére. A zsír, mint energiaszolgáltató vegyület, és mint az esszenciális zsírsavak forrása, valamint a zsíroldékony vitaminok oldószere nélkülözhetetlen a szervezet számára. A sportolók esetében az egészséges táplálkozás ajánlásainak megfelelő 25-30 en%-os arányú és összetételű zsiradékból származó energiafelvétel ajánlott.

A sportolók fehérjeszükséglete

Az aminosavak az izomszövet fő építőkövei. Az aminosavak forrásaként szolgáló fehérje aránya a sporttáplálkozásban az inaktív emberek számára az egészséges táplálkozásban ajánlott 10-13 energiaszázaléknál általában magasabb, 15-20 en%. Ez állóképességi sportágakban (pl.: futás, aerobik) 1,2 g/ttkg, míg erő- és gyorserő sportágakban (pl.: testépítés, labdahajítás) 1,8 g/ttkg is lehet. A szükségletet meghaladó fehérjebevitel nem támogatja a teljesítményfokozást. Dehidratációt, fáradékonyságot, ingerlékenységet és más kedvezőtlen jelenségeket azonban előidézhet.

A sportolók vitaminszükséglete

A vitaminok nélkülözhetetlen, ám energiát nem adó összetevői táplálkozásunknak. A sportolók vitaminszükséglete meghaladja az inaktív emberekét. A sportolók körében elterjedt nagydózisú vitamin és ásványi anyag kiegészítés használatának indokoltsága és ártalmatlansága ma nem igazolt, az antioxidánsok oly gyakori fokozott bevitelének elmélete sem kellően alátámasztott.

A sportolók ásványi anyag szükséglete

Az élsportolók esetében néhány ásványi anyag igénye, különösen a makroelemeké (kalcium, kálium, nátrium, stb.) az inaktív emberekéhez képest többszörösére nőhet. A mikroelemek vesztesége is nagyobb a sportolók esetében, de legtöbbször nincs szükség az egyes elemek külön bevitelére. A folyadékpótlásnál szintén gondolni kell az ásványi anyag veszteség pótlására is.

Sport és étrend-kiegészítés

Az étrend-kiegészítés célja legtöbbször a megnövekedett tápanyagigény fedezése, a sporttevékenység káros hatásainak ellensúlyozása, a regenerációhoz szükséges idő csökkentése, a sportteljesítmény javítása, az edzéshez történő alkalmazkodás (adaptáció) valamint a testösszetétel kedvező irányba történő változtatásának elősegítése. Az elágazó láncú aminosavaknak (valin, izoleucin, leucin) például feltételezik az energiaszolgáltatásban, fehérjeszintézisben és az idegrendszer kifáradásának kitolásában betöltött fontos szerepét, ezek gyakorta alkalmazott étrend-kiegészítők, ahogyan a kreatin vagy az L-karnitin is.

Kevesen tudják, hogy a sportolók számára gyártott étrend-kiegészítő termékek viszonylag gyakran tartalmaznak gyógyszerekben is megtalálható, illetve azokkal rokon hatóanyagokat, hormonális hatásokat kiváltó vegyületeket, ezért fontos, hogy csak megbízható eredetű, bevizsgált készítményeket alkalmazzunk!

Mit igyunk, ha hosszú ideig vagy nagy melegben sportolunk?

Elegendő ásványvizet, vizet fogyasztanunk, ha intenzíven sportolunk? A válasz: nem. A sópótlás segít a vérmennyiség megőrzésében. Ha versenysportolóként vagy huzamosabb ideig tartó edzéseink alatt az elfogyasztott folyadék nem tartalmaz elegendő nátriumot, létrejöhet a testfolyadékok felhígulása, ami súlyos állapotok kialakulásához, a túl kevés folyadék felvétele pedig dehidratációhoz vezethet. A megelőzéshez sportitalok javasoltak, ám ezek fogyasztását sem szabad túlzásba vinni, ez ugyanis szintén ártalmas lehet!

Hidratáljuk testünket!

Ha sportolunk, akkor a javasolt napi 1,5-2 liter feletti folyadékfelvétel indokolt, mivel az izzadás hatására vizet és elektrolitokat vesztünk. A dehidratáltság és az ezzel járó teljesítménycsökkenés és egészségkárosodás kivédése érdekében a nap folyamán elosztva érdemes a mindenki számára ajánlott folyadékmennyiséget bevinni, a sporttevékenység vagy más testi aktivitás előtt 1-2 órával 4-6 dl folyadékot érdemes fogyasztani. Lehetőség szerint mozgás közben is igyunk egy keveset, különösen, ha a 45-60 percet meghaladja az aktivitás időtartalma! A csapvíz és az ásványvizek jól pótolják a folyadékveszteséget, szabadidősportban általában csak hosszabb ideig tartó (60-90 perc vagy ezt meghaladó) illetve igen intenzív terhelések során válhat indokolttá sportitalok használata, versenysportolók esetében azonban ennél korábban érdemes elkezdeni a sportitalokkal történő víz-, szénhidrát- és nátriumpótlást. A jó hidratáltsághoz ekkor a sportolónak a fizikai terhelés előtti 24 órában elegendő folyadékot kell innia, a terhelés előtt 1-2 órával további 4-6 dl folyadékot javasolt elfogyasztania. Az verejték mennyisége az 1.8 kg/órát is meghaladhatja, ezért a mozgás időtartalma alatt is ajánlott inni 15-20 percenként 1,5-3 dl folyadékot.

Energikusan energiaitalokkal?

A mozgásról, lendületről, energikusságról sokaknak a koffeintartalmú italok, energiaitalok ugranak be frissítő folyadékként, a reklámok is gyakran azt sugallják: az energiaital energiát ad nekünk. Vagy mégsem? A sportitalok elsősorban vizet, ásványi anyagokat (ami a legfontosabb nátriumot) és szénhidrátot tartalmaznak, míg az energiaitalok fő összetevői a vitaminok, koffein, taurin és szénhidrátok. Elsősorban az versenysportban vagy nagyobb fizikai megterhelések esetén van szükségünk sportitalokra, ellenben testünknek soha nincs szüksége energiaitalokra, ezek hatása önmagában nem is nagyon különbözik egy csésze kávéétól, folyadékpótlásra pedig alkalmatlanok. Ha választanunk lehet, részesítsük előnyben a sportitalokat, az energiaitalokat pedig mellőzzük, sporttól függetlenül!

A hagyományos energiaitalok káros hatásai - Olvassa el > ITT <!

A Kineto hosszan tartó, magas energiaszintet biztosító, 100%-ban természetes, doppingmentes, ízletes vitál ital. Sportolóknak és mindenki másnak, akiknek szüksége van fizikai teljesítményének maximumára. Kombinálja a természet legértékesebb energiahordozóinak hatóanyagait!
Bővebbet > ITT < olvashat!

A Green Gold Solar & Lunar & Pur & Mint termékek megszabadítják a szervezetet a bekerült méreganyagoktól, nehézfémektől, valamint helyreállítják a szervezet savháztartását. Ezáltal a szervezet immunrendszere felépül, és képes lesz saját maga is védekezni a káros behatások ellen. A Green Gold Imune pedig ezen felül - mint a legerősebb antioxidáns, biztosítja a sejtvédelmet is. Ezzel együtt kb. 4000 vitális anyaggal (aminosavakkal, ásványokkal, nyomelemekkel, vitaminokkal, enzimekkel, stb.) látják el testünket, amelyeket az élelmiszereinkből már nem tudunk pótolni, mivel nem tartalmazzák a szükséges mértékben ezeket a létfontosságú elemeket. A Green Gold termékekről bővebben > ITT < olvashat!

A BYAS Alakformáló rendszer és a BYAS Arcápoló rendszer biztosítja a belső és a külső segítséget mindazok számára, akik célzott zsírbontásra, vitális, karcsú külsőre, feszes bőrre, szép hajra, körömre, azaz természetes szépségre vágynak.

Keltse újra életre a fiatalos külső természetes forrását a BYAS segítségével!

BYAS - Alakformáló rendszer
Professzionális testformálás - természetesen!

Technológiai világszabadalom célzott zsírcsökkentésre

Bővebben > ITT < olvashat a termékekről.

A BYAS alakformáló rendszer tagjai megvásárolhatóak termékenként, vagy akciós szettekben is.


BYAS - Arcápoló rendszer
Természetesen gyengéd, rendkívül hatékony!
Forradalmian új bőrfiatalítás és bőrszépítés

Bővebben > ITT < olvashat a termékekről.

A BYAS arcápoló rendszer tagjai megvásárolhatóak termékenként, vagy akciós szettekben is.

A Webstar program segítségével, saját online személyi edzőnk révén - ingyenesen - kaphatunk egy személyreszabott étkezési és edzőprogramot. Ha mindez bővebben is érdekli, kattintson > IDE

Hozza harmóniába a testét!
Tisztítsa meg, táplálja, regenerálja és vitalizálja!

Segítek, hogy egészségesebb, teljesebb életet élhessen!

Amennyiben a WellStar termékeit használni szeretné,
igényeljen ingyenes konzultációt !

Az első lépést Önnek kell megtennie!

A következő lépéstől már Rám is számíthat!
Ha élni kíván a lehetőséggel, lépjen kapcsolatba velem!

KAPCSOLAT

 

Webdesign - Szenyán Ildikó 2009.